MARKETING TIP

Waarom u meer Google reviews wil?

Ondernemers spenderen vaak grote marketingbudgetten aan betaald online adverteren, maar vergeten wel eens de gratis publiciteitsmogelijkheden. En dat is zonde. De impact van gratis Google-advertenties via Google Mijn Bedrijf en Google-reviews is namelijk verrassend groot. Maar wat is nu het nut van die gele sterretjes op Google?

Google reviews zijn zo belangrijk

Klantreviews zijn simpelweg een must voor uw onderneming. Ze zijn gratis, eenvoudig en bieden een driedubbel voordeel.

 

1

Goed voor uw bedrijfsreputatie én het klikpercentage

Beschouw Google reviews gerust als het digitale broertje van mond-tot-mond reclame. Komen er verschillende aanbieders tevoorschijn bij een online zoekopdracht, dan klikt de potentiële nieuwe klant waarschijnlijk door naar het bedrijf met de meeste positieve reviews. De Google review score heeft dus een rechtstreekse impact op uw aantal website bezoeken (de “click-through rate”)!

Goed om te weten: zelfs zonder klik brengen Google-reviews op. De gele sterretjes springen zodanig in het oog dat Google-gebruikers uw bedrijfsnaam meteen associëren met betrouwbaarheid en een aangenaam gevoel. Een goede zaak voor uw bedrijfsreputatie vandaag en in de toekomst.

2

Meer klantenbinding

Een online review vragen, online antwoorden na publicatie, nogmaals bedanken achteraf en de review eventueel ook op sociale media marketingkanalen delen met dankwoord aan de auteur, … Elke stap in het Google reviewproces is een nieuw contactmoment met uw klant. En telkens eentje met een positief beladen gevoel.

‘‘

Hoe meer positieve contactmomenten, hoe beter uw bedrijfsnaam blijft nazinderen. Reviews zijn het ultieme recept voor extra verkoop bij bestaande klanten,
die intussen fungeren als ambassadeurs voor uw werk.
Telkens als ze hun positieve ervaringen met uw bedrijf delen, genereren ze nieuwe leads.


3

Goed voor de online vindbaarheid in Google!

Last but not least… ook Google beloont uw uitstekende klantenservice. Het aantal Google reviews en de totale review score tellen immers mee om uw positie in de lokale zoekresultaten te bepalen. Google wil haar gebruikers de best mogelijke service bieden door de meest relevante zoekresultaten te vertonen. Hoe beter de Google service, hoe meer gebruikers Google heeft wat op haar beurt interesse wekt van adverteerders die Google betalen.

Verschillende factoren bepalen de weergave volgorde in lokale zoekresultaten:

  • Nabijheid (locatie / afstand tot de Google gebruiker)
  • Relevantie (wat zoekt de Google gebruiker precies?)
  • Prominentie (betrouwbaarheid, autoriteit, enz…)

Hoe meer google reviews verzamelen?

1

Durf te vragen!

Maak er een gewoonte van om na elke samenwerking systematisch een aanbeveling op Google te vragen. Dat kan via een standaard e-mail bijvoorbeeld enkele weken nadat u de factuur opstuurde. Denk aan het principe ‘een neen heeft u, een ja kan u krijgen’. Tevreden klanten schrijven met plezier een recensie.

  • Stuur een mail naar klanten met de expliciete vraag om een Google review te schrijven
  • Voeg enkele subtiele verwijzingen toe in diverse standaard communicaties
  • Voeg spontane review mogelijkheid toe bij realisaties of klantervaringen op uw website

2

Maak het makkelijk voor uw klant

Hoe eenvoudiger u het uw klanten maakt, hoe groter de kans dat ze effectief een review schrijven. Stuur dus de rechtstreekse review link voor uw bedrijf mee, zodat klanten met een enkele klik op het review formulier belanden.

  • Log in bij Google Mijn Bedrijf
  • Scrol naar beneden op de homepagina tot KRIJG MEER REVIEWS
  • Klik op REVIEWFORMULIER DELEN en kopieer de weblink
  • Plak deze link in uw communicaties (bv. als hyperlink achter aanklikbare tekst)

Wat uw klant te zien krijgt na een klik op de review link? Dat kan u meteen uittesten via de Marketing Link review link. Deelt u meteen sterren uit voor de marketing tips die Marketing Link gratis met u deelt?

3

Beantwoord elke ontvangen review

Zodra u een nieuwe review ontvangt, stuurt Google een e-mail met een knop om hem te beantwoorden. U kan reviews ook beheren en beantwoorden via het dashboard van Google Mijn Bedrijf.

TIP : Bedank elke auteur met een duimpje, maar ook met een persoonlijke boodschap. Wees er zeker van dat uw klant de wederzijdse moeite waardeert. Bovendien zijn uw antwoorden op ontvangen reviews ook zichtbaar voor andere Google gebruikers.

4

Deel reviews op sociale media

Een leuke review ontvangen? Deel hem zeker op sociale media. Zo zien potentiële nieuwe klanten hoe tevreden klanten uw service beoordelen en inspireert uw andere klanten om zelf ook een review te publiceren.

5

U krijgt wat u geeft

Kruip in uw pen en schrijf zelf positieve Google reviews voor anderen. Zo charmeert u Google en anderzijds bestaat de kans dat men bij wijze van wederdienst zelf een review op uw pagina nalaat. Als u een leverancier beoordeelt die tegelijkertijd ook klant is bij uw bedrijf, slaat u zo twee vliegen in één klap. In elk geval zorgt een positieve recensie voor een fijne verdere samenwerking.

 

Een slechte review gekregen?

In tegenstelling tot andere review platformen, kan u bij Google niet zomaar eigenhandig negatieve reviews verwijderen. Net daarom zijn Google reviews zo geloofwaardig. Alleen als de ontvangen online recensie het Google-review beleid schendt of ongepast is, kan u Google vragen om ze te verwijderen.

Ook 5 * krijgen voor uw geleverde service?

Zoekt u ondersteuning om uw review marketing professioneel aan te pakken
of bent u benieuwd naar de beste antwoorden op slechte reviews?

Scroll naar boven