OVER MARKETING LINK
"Werk voor uw klanten alsof het voor uzelf is"
Mijn biografie
Vandaag ben ik dan wel een marketingexpert, hoewel ik na mijn humanioria eigenlijk kinesitherapie wou studeren na een zwaar verkeersongeval van mijn broer toen ik 12 jaar oud was. Omdat op dat moment de markt van kinesitherapeuten verzadigd was, werd deze opleiding mij afgeraden en volgde ik dan maar een talenopleiding. Met een talenopleiding kon je als vrouw immers overal terecht, werd me verzekerd.
Na mijn studies trok ik doelbewust naar een grootstad, Brussel, en ging ik meteen aan de slag op de klantendienst van Crédit Européen, een kleine kredietkaartenmaatschappij die VISA-kaarten uitgaf. In het begin circuleerden er honderdduizend kredietkaarten op de markt. Toen de banken ook creditcards begonnen uit te geven, veranderde de naam in Bank Card Company en waren er al snel twee miljoen kaarten in omloop. Het bedrijf groeide, en ik kreeg de kans om mee te groeien en enorm veel bij te leren.
‘‘
Op het juiste moment op de juiste plaats.
Toegegeven, ik had geluk dat ik er net op dat moment ben beginnen werken. Ik kwam terecht op de marketingdienst van het bedrijf en werkte samen met de grootste marketingbureaus, van Saatchi & Saatchi tot Youg&Rubicam. Kortom, ik heb enorm veel geleerd over alle vormen van marketing. Nog wat later fuseerde het bedrijf met Mastercard en Bancontact/Mister Cash en staat vandaag bekend onder de naam ‘Mijn Kaart’.
Toen ik dertig was, kreeg ik mijn eerste zoon en toen hij schoolplichtig werd, besloot ik dat de tijd rijp was om terug naar mijn roots te keren: Ronse. Ik wilde op tijd aan de schoolpoort kunnen staan en mijn rol als moeder helemaal opnemen. Eerst werkte ik bij de EOC Group in Oudenaarde. Daar volgde ik de Spaanse klanten op en was ik verantwoordelijk voor de marketing. Het bedrijf produceert tot op vandaag halffabricaten voor tapijten, cosmetica, lijmen en dergelijke meer.
Enkele jaren later kreeg ik mijn tweede zoon en werkte ik nog dichter bij huis. Ik versterkte het marketingteam bij Alsico in Ronse, een wereldspeler op het vlak van bedrijfs- en beschermende kledij. Ik begon als marketing assistant en groeide door tot marketing manager, tot ik door een interne herstructurering mijn ontslag kreeg. Dat was een harde klap. Nooit had ik gedacht dat zoiets mij kon overkomen. Denk dus nooit dat je onfeilbaar bent, ongeacht je ervaring en kennis.
‘‘
Toen ik na een jarenlange carrière het slachtoffer werd
van een herstructurering, was dat een grote klap in mijn gezicht.
Nooit dacht ik dat mij dit kon overkomen.
Françoise Cornette
Al die jaren had ik natuurlijk heel veel knowhow opgebouwd. Die expertise wilde ik delen met bedrijven, dus besloot ik om in 2010 zelfstandig te worden. Des te meer omdat ik begon in te zien dat werken in loondienst niet de toekomst was. Vandaag ben ik meer dan ooit overtuigd dat een eigen netwerk opbouwen en samenwerken met experten de toekomst is. Want als het bedrijf waarvoor je werkt jou plots niet meer nodig heeft, dan sta je daar… Ook met opgroeiende kinderen en voor een goeie work-life balance is zelfstandige worden een goeie zet. Akkoord, het is keihard werken en knokken, maar je kiest wel zelf wanneer en hoeveel je werkt.
Samen met een ex-collega richtte ik na mijn loondienst The Marketing Architect op, een bedrijf dat zich toespitste op strategisch advies en marketingbegeleiding. Mijn medevennoot was vooral gespecialiseerd in het strategische en in het financiële aspect, ik in alles wat met marketingadvies en marketingbegeleiding te maken had. Een sterke combinatie.
Een verschil in levensfases en persoonlijke motivaties hebben ertoe geleid dat ik in 2017 mijn activiteiten heb losgekoppeld om helemaal alleen verder te gaan met Marketing Link. Samenwerken doen we vandaag nog steeds en dit werkt versterkend.
Met Marketing Link help ik kmo’s groeien door kennis te delen en een coördinerende marketingrol op te nemen. Bedrijven die te klein zijn voor een vaste marketeer, maar te groot zijn om zonder marketingadvies te blijven, kunnen bij mij terecht. Ik start elke samenwerking steeds met een grondige marketinganalyse, waarna ik een concreet actieplan opstel , dat ik samen met mijn netwerk van specialisten uitvoer onder mijn supervisie.
Dit is het boeiende aan ondernemen: je leert heel veel van andere gespecialiseerde zelfstandigen en je moet steeds de vinger aan de pols houden door constant bij te scholen om je eigen kennis up-to-date te houden. Zo ben ik bijvoorbeeld geabonneerd op online leerplatformen en ben ik aangesloten bij verschillende community’s waarin kennis wordt gedeeld.
‘‘
Het boeiendste aan ondernemen is dat je enorm veel bijleert door alles zelf te moeten doen en door samen te werken met gespecialiseerde collega-ondernemers.
Françoise Cornette
Alles wat ik aan mijn klanten aanraad, pas ik ook toe in mijn eigen bedrijf. Ik vind het niet kunnen om iets te ‘verkopen’ waarvan ik niet weet of het wel zal werken. Enkel wat ook voor mij werkt, trek ik door in de bedrijven die ik begeleid. Ik werk voor andere bedrijven alsof het mijn eigen bedrijf is. Ik ben zelf een kmo waardoor ik heel goed weet om te gaan met kleine budgetten. Dat is de kracht van mijn verhaal. Bedrijven voor wie ik werk, zullen dit zeker kunnen beamen.
Als je onderneemt, is het noodzakelijk om meetbare doelen te hebben. Ik weet precies hoeveel omzet ik dit jaarlijks wil draaien, en hoeveel procent dat méér is dan het jaar ervoor. Ik ben zeer gedreven om mijn doelen te behalen en weet perfect wat ik daarvoor moet doen. Een pijnlijke gezinssituatie in mijn jeugdjaren en een héél dominante vader hebben ertoe geleid dat ik vandaag een ongelofelijk wilskracht heb om dingen te bereiken die ik toen gemist heb en om door te zetten. Het allerbelangrijkste in mijn leven is dan ook mijn gezin en een perfecte work-life balance. Ik wil er voor mijn kinderen zijn. Dat zij nu al naar mij opkijken, geeft mij heel veel voldoening.
‘‘
Ik werk voor andere bedrijven alsof het mijn eigen bedrijf is.
Zelf ben ik een kleine ondernemer waardoor ik heel goed
weet om te gaan met kleine budgetten.
Dat is de kracht van mijn verhaal.
Françoise Cornette
Of ik als ondernemer angsten heb? Net zoals elke ondernemer maak ik me zorgen over zaken als te weinig klanten of ziekte. Maar mijn grootste angst zit hem in de snelle ontwikkelingen sinds de coronacrisis. We zijn beland in een ander business tijdperk van artificiële intelligentie en nieuwe technologieën, waarin alles razendsnel verandert. Bijblijven is een absolute must.
Nieuwe bedrijfsmodellen schieten als paddestoelen uit de grond, waardoor de lat steeds hoger wordt gelegd. Die nieuwe modellen hebben ook een invloed op mijn dienstverlening, waardoor mijn rol van marketeer drastisch is veranderd. Marketing 2.0 is de standaard voor de nieuwe marketeer in actie.
Toch ben ik ervan overtuigd dat kleine aanpassingen in heel veel bedrijven al mooie resultaten kunnen opleveren. Wat me daarentegen stoort, is dat er heel wat ‘cowboys’ zijn in de wereld van marketing en reclame, waardoor de sector een negatief imago heeft. Veel bedrijven geven enorme bedragen uit aan externe marketingpartners, zonder het gewenste resultaat. Onbegrijpelijk. Het verschil zit nochtans vaak in kleine dingen, en net die dingen probeer ik te vinden bij bedrijven.
Ik raad iedereen aan om ondernemer te worden. Ondernemen helpt je om als persoon te groeien. Door mijn opvoeding was ik van nature nogal terughoudend, maar door voor mezelf te werken, ben ik een heel stuk assertiever geworden. Ik werk ook bewust samen met jongere mensen omdat ik overtuigd ben dat ik ook van hen kan leren. De tijd dat leeftijd gelijk staat aan meer kennis of autoriteit is al lang voorbij. Het is belangrijk dat we de wereld door de ogen van jonge mensen zien, want zij zijn de toekomst. Dat is voor mij succesvol ondernemen: luisteren naar en leren van elkaar. Niet denken dat je alles alleen kan, maar durven toegeven wat je niet zelf kan en daarvoor samenwerken met specialisten. En tot slot, blijven bijleren en durven zaaien om te oogsten!
‘‘
Mijn grote wens?
Samen met mijn kinderen hun business plan uitschrijven
en meebouwen aan hun succes!
Françoise Cornette
Vragen over uw marketingstrategie?
Ik luister graag naar uw verhaal om te horen of Marketing Link
iets voor uw bedrijf kan betekenen.