OVER MARKETING LINK
De nieuwe marketeer
in actie met
marketing 2.0
Marketing 2.0, de standaard voor succes
De marketingwereld staat helemaal op z’n kop. Het gedrag van de consumenten is veranderd door de digitalisering en de technologie evolueert razendsnel. Om succesvol te blijven, moeten marketeers mee evolueren. Ik ondervind dat veel zaakvoerders verdrinken in de zee van marketingmogelijkheden. Ook betalen ze zich blauw aan externe gespecialiseerde marketingdiensten, vaak zonder het gewenste resultaat.
Waar het schoentje wringt ?
Traditionele marketing behoort tot het verleden
Laat het idee los van traditionele marketing met o.a. folders, advertenties, websites, webshops en logo’s, waarbij je een beroep doet op verschillende gespecialiseerde bureaus (reclamebureaus, web-bureaus, digital agencies …). Marketing 2.0 is het nieuwe normaal. Door de digitalisering en artificiële intelligentie (AI) komt er veel meer bij kijken. En het gaat verdomd snel.
Vaak vertellen zaakvoerders dat ze ‘mee moeten zijn met hun tijd en dus verschillende gespecialiseerde bureaus willen inschakelen’. Allemaal goed en wel, maar wie bewaart het overzicht? Wie leidt alles in goede banen? Wie stemt alle facetten van het marketingbeleid af op elkaar?
‘‘
‘If you fail to plan, you plan to fail’
Benjamin Franklin
Marketingplan: onmisbaar voor ondernemers en uitvoerende partners
Zonder plan, geen succes. Of zoals Benjamin Franklin het zo mooi zei: ‘If you fail to plan, you plan to fail.’
Veel ondernemers starten zonder helder doel of duidelijke strategie. Ze schieten met losse flodders en juichen bij elke toevalstreffer. Met een doordacht marketingplan daarentegen ben je klaar voor je toekomstige (digitale) groei.
Voordelen van een marketingplan
Je creëert focus
Je blijft altijd een stap voor op de concurrentie
Je richt je direct op je doelgroep
Je stemt alles op mekaar af
Je besteedt je budget efficiënt
Je optimaliseert je resultaten
De nieuwe marketeer, een alleskenner met een visie
De futureproof marketeer stelt eerst een duidelijk marketingactieplan op en weet perfect welke disciplines daarvoor nodig zijn beschikt over een brede marketingkennis en is in staat om verschillende disciplines te combineren. Denk hierbij aan data-analyse, website-optimalisatie, contentcreatie, social media management, artificiële intelligentie,... Vanuit een praktische en holistische visie selecteert de marketingexpert gespecialiseerde bureaus voor de vele aspecten van de marketingstrategie. voert de supervisie uit, behoudt het globale overzicht en stuurt bij waar nodig.
Dat geeft gemoedsrust en zekerheid !
Marketing en sales: hand in hand
In de zakenwereld staat vandaag de klantreis of customer journey centraal. Van het eerste contact tot de uiteindelijke aankoop. Elke fase van dat proces moet vlot en consistent verlopen. Een uitstekende klantervaring ontstaat als je marketing- en salesteam naadloos met elkaar samenwerken.
Vandaag zitten marketing en sales nog te vaak op hun eigen eilandje met andere strategieën, processen en systemen. Dat gebrek aan communicatie vertaalt zich in een inconsistente klantervaring.
De oplossing?
Gezamenlijke strategieën
Gesynchroniseerde processen
Gezamenlijke doelen
Regelmatig overleg
Door marketing en sales te verbinden, staat het hele team met zijn neus in dezelfde richting en garandeer je een optimale customer journey.
‘‘
Meten is weten
Technologie: sleutel tot succes
In het huidige digitale landschap zijn data de nieuwe brandstof voor succesvolle marketing. Meten is weten. Met de juiste data-analysetools verkrijgen marketeers diepgaande inzichten over hun doelgroep.
Wie zijn ze? Wat zijn hun interesses en voorkeuren? Hoe bereik je ze het best?
Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning bieden wel rijke inzichten, maar analyseren alleen volstaat niet. Het is aan de marketeer om ze in slimme, gepersonaliseerde marketingcampagnes te gieten. Optimaal afgestemd op elke individuele klant.
Dankzij AI communiceren marketeers overtuigender en relevanter via:
- geautomatiseerde e-mailcampagnes
- aanpasbare websites
- gerichte advertenties op sociale media
- enzovoort
De marketeer van de toekomst benut dus de nieuwste technologieën om je marketing nóg persoonlijker te maken.
Marketing Link: je gids in de
wereld van Marketing 2.0
Marketing Link vormt de missing link tussen je marketingstrategie en alle marketingdisciplines. Zaakvoerster Françoise Cornette heeft meer dan 30 jaar marketingexpertise. Reeds heel wat KMO's huren de marketingexpertise van Marketing Link in. Lees hier wat hun ervaringen zijn.
Wat je van een samenwerking mag verwachten?
Een marketingplan met bijbehorend actieplan
Eén aanspreekpunt voor alle marketingactiviteiten
Een holistische aanpak voor een optimale klantervaring
Transparante communicatie en meetbare resultaten
Expertise in moderne marketingdisciplines
Samenwerking gebaseerd op vertrouwen
Klaar voor de marketing van morgen?
Hoe zou het voelen om met vertrouwen je marketingstrategie uit te voeren wetende dat elke stap je dichter bij je doel brengt?
Neem contact op met Marketing Link en ontdek hoe ik je help om Marketing 2.0 te implementeren in je bedrijf.